Co jsou cookies?

Textové soubory, které internetové stránky ukládají na váš počítač nebo mobilní zařízení v okamžiku, kdy tyto stránky začnete využívat. Stránky si tak na určitou dobu zapamatují úkony, které jste na nich provedli, a preferencí (např. přihlašovací údaje, jazyka, velikost písma a jiné zobrazovací preferencí), takže tyto údaje pak nemusíte zadávat znovu a přeskakovat z jedné stránky na druhou.

Dalším používáním těchto stránek vyjadřujete souhlas s ukládáním souborů cookies. Více informací Méně informací

Jízda v zimě

30. 11. 2017

Doporučené vybavení do vozidla v zimním období:

  • zimní pneumatiky se vzorkem hlubokým alespoň 4 mm;
  • celoobvodové řetězy "padnoucí" právě vašim pneumatikám;
  • chladicí kapalina nemrznoucí alespoň do -25 °C;
  • nemrznoucí kapalina v ostřikovačích;
  • zapalovací svíčky, které nemají za sebou více, než je doporučeno;
  • doplněný a plně dobitý akumulátor s čistými kontakty;
  • překontrolovaná elektrická instalace;
  • škrabka na led;
  • smetáček a lopata na sníh;
  • pomocné startovací kabely;
  • rozmrazovač na zámky (samozřejmě v kapse, ne zavřený uvnitř ve voze);
  • rozmrazovač na skla a stírače přimrzlé k oknu (nikdy je neodtrhávejte násilím);
  • gumové podlážky, které mohou posloužit i pro nouzový rozjezd;
  • gumová těsnění dveří a kapoty preventivně natřené například jelením lojem, glycerinovým nebo silikonovým olejem - půjdou pak snadněji otevírat

 Při nepříznivém zimním počasí lze na cestě očekávat zpoždění, jízdu v kolonách nebo dokonce uzavírku silnice - ať už z důvodu dopravní nehody nebo vyšší hustoty provozu. Jak se tedy připravit na jízdu v zimě? 

  • Poslouchejte před výjezdem dopravní vysílání, předpovědi jako „mrznoucí mrholení“, „vpád mrazivého vzduchu“ či „husté sněžení“ signalizují vždy nebezpečí.
  • Zvažte nutnost cesty; s malými dětmi raději zůstaňte doma.
  • Vyjíždějte vždy s plnou nádrží, rezervním kanystrem, proviantem, teplými nápoji, pytlíkem písku či šotoliny, řetězy a lopatou.
  • Naučte se nasazovat řetězy v klidu a „nasucho“.
  • Když už musíte vézt děti, vezměte jim něco na zabavení během cesty, i když jedete třeba jen 50 kilometrů.
  • Nezapomeňte na léky – to platí zejména pro kardiaky či cukrovkáře.
  • Při hlášení kalamitní situace neváhejte sjet z dálnice a vrátit se domů.
  • V zimním období jsou kratší dny, a tak je jízda za tmy velmi běžným jevem. Při jízdě potmě se pak velmi rychle pozná, zda jste si dali tu práci a vyčistili světla zanesená nečistotami ze silnice. Taková zašpiněná skla světel mohou snížit dosah hlavních světlometů až o 30 m.
  • Nejen v zimě plánujte své cesty a buďte připraveni na nouzové situace, mějte například ve voze ruční baterku a kanystr s rezervními pohonnými hmotami.
  • Nepodceňujte pravidelné servisní prohlídky, kde vám provedou kontrolu systémů důležitých pro bezpečnost, jako jsou brzdy, pneumatiky, řízení a světla.

  Před jízdou zkontrolujte aktuální stav vozidla: 

  • Odstraňte vždy námrazu a sníh ze všech oken, abyste dobře viděli – tankový průzor může způsobit značné problémy.
  • Zkontrolujte, zda nejsou stírače přimrzlé ke sklu. Stěrače hrají důležitou roli v bezpečnosti, přes rozmazané šmouhy nebudete dobře vidět. Vyměňte je proto vždy dříve, než bude pozdě.
  • Nemáte-li klimatizaci, ponechejte po rozjezdu mírně pootevřená okna, aby se urychlil proces odmlžování skel.
  • Nesnažte se zahřívat motor během na prázdno při stání vozidla. Pomalou jízdou se motor a posléze i automobil zahřejí rychleji.

 Výbava kompletní, vozidlo ve skvělé kondici, ale i přes všechny dobré rady a opatření se můžete dostat do krizové situace. Co dělat a jak se chovat při nepředvídaných situacích? 

  • Pokud musíte vyjet na vozovku pokrytou sněhem nebo ledem, buďte opatrní. Téměř neviditelnou hrozbou je námraza.
  • Dojde-li při jízdě na sněhu nebo na ledu ke smyku, nikdy nebrzděte. V případě smyku předních kol u vozu s předním pohonem sešlápněte spojku, abyste vyřadili ze záběru motor (u automatické převodovky zařaďte polohu neutrál), a stočte přední kola do směru, kterým chcete jet. Při smyku zadních kol stočte přední kola na tu stranu, kam se pohybuje zadní část vozu.

  • Při jízdě v zimních podmínkách je nutné dodržovat alespoň dvojnásobnou vzdálenost od vozidla před vámi, než je obvyklé. Brzdná dráha automobilu na zledovatělém povrchu může být až desetinásobná.

  • Používáte-li sněhové řetězy, nasazujte je na poháněná kola. Řetězy nasazujte, ještě než to začne ve sněhu a kopcích prokluzovat – když je budete na kolech opravdu potřebovat, bude pozdě.
  • Obzvlášť nebezpečné jsou v zimě mosty, lesní úseky, vrcholy kopců a úseky podél vody. Tady musíme počítat s námrazou, i když je momentálně teplota nad bodem mrazu, právě tak jako na promrzlém dláždění.
  • Nejen sníh a led, ale i voda nám může připravit v chladném ročním období horké chvíle. Může totiž dojít k aquaplaningu.
  • Vyvarujte se náhlých manévrů, klidná a plynulá neagresivní jízda je na kluzkém povrchu nejlepším řešením.
  • Když už se rozhodnete předjíždět, tak s rozmyslem a citlivě.
  • Pamatujte, že ani ta nejlepší a nejdražší elektronika fyzikální zákony neošálí.
/Zdroj: www.Besip.cz/