Co jsou cookies?

Textové soubory, které internetové stránky ukládají na váš počítač nebo mobilní zařízení v okamžiku, kdy tyto stránky začnete využívat. Stránky si tak na určitou dobu zapamatují úkony, které jste na nich provedli, a preferencí (např. přihlašovací údaje, jazyka, velikost písma a jiné zobrazovací preferencí), takže tyto údaje pak nemusíte zadávat znovu a přeskakovat z jedné stránky na druhou.

Dalším používáním těchto stránek vyjadřujete souhlas s ukládáním souborů cookies. Více informací Méně informací

Změny pro motoristy platné od října 2018

5. 10. 2018

Změny byly provedeny v zákoně o provozu na pozemních komunikacích č. 361/2000 Sb. a vyhlášce č. 206/2018 Sb. která stanoví technické podmínky provozu vozidel na pozemních komunikacích. Mezi nejdůležitější změny patří:

Změna povinné výbavy vozidla

V autě už nebudou povinné náhradní žárovky a pojistky. Pro vozy s pneumatikami umožňující nouzové dojetí po defektu a zároveň defekt indikujících a vozy se zajištěnou nepřetržitou asistenční službou neplatí povinnost vozit náhradní kolo, zvedák a klíč na matice.

Povinná výbava od 1. října 2018 

  • Reflexní vesta
  • Výstražný trojúhelník
  • Náhradní kolo*
  • Klíč na matice*
  • Příruční zvedák*

* Platí jen pro vozidla:
- s pneumatikami, které umožnují nouzové dojetí po defektu a zároveň defekt indikují
- vybavené prostředky pro bezdemontážní opravu poškozené pneumatiky umožňující nouzové dojetí
- se zajištěnou nepřetržitou asistenční službou

Změna povinného obsahu autolékárničky

Pro první pomoc postačí lékárnička bez roušky, trojcípého šátku, nebo náplastí s polštářkem a už jí nebude nutné měnit kvůli expiraci.

Povinný obsah autolékárničky

  • isotermická fólie (min. 200x140 cm)
  • obvaz hotový s 1 polštářkem*
  • obvaz hotový s 2 polštářky*
  • rukavice pryžové (latexové)*
  • obinadlo škrtící pryžové*
  • náplast hladká cívka
  • nůžky

* povinná výbava motolékárničky

Ulička pro záchranáře

Od října musí řidiči nově při dojíždění do kolon vytvářet záchranářskou uličku mezi levým a přiléhajícím jízdním pruhem. Do tohoto prostoru smějí vjet pouze vozidla s právem přednostní jízdy, vozidla správce pozemní komunikace a vozidla sloužící k odstranění následků dopravní nehody nebo překážky provozu na pozemních komunikacích. Za neoprávněný vjezd do uličky může být uložena pokuta až 2500 korun. Tímto krokem došlo ke sjednocení pravidel s okolními státy, zejména s Německem, Rakouskem a také se Slovenskem, které chystá totožnou úpravu.

Důležité také je, aby řidiči uličku vytvářeli včas, tedy už v pomalu jedoucí koloně vozidel. Po zastavení vozidel může být komplikované nebo dokonce nemožné manévr provést.

Motorkáři nemusejí na emise, na STK jednou za čtyři roky

Nově byla stanovena lhůta na pravidelné kontroly na Stanicích technické kontroly (STK) na 4 roky také pro větší motocykly (první kontrola u nových motocyklů po 6 letech, další po 4 letech). Vedle mopedů pak nyní ani motorky s hmotností nad 400 kg nemusí absolvovat měření emisí.

Modré a červené majáky

Vozidla policie, hasičů a záchranky mohou být nově vybavena majáky modré a červené barvy.

Na technickou silniční kontrolu vč. měření emisí o 8 km dále

Prodlužuje se vzdálenost, kterou je řidič na vyzvání policie povinen v případě silniční technické kontroly ujet k příslušnému zařízení a zpět, z 8 na 16 km.

Upřesňuje se také vymezení příslušného zařízení k provedení technické kontroly, kam patří i stanice měření emisí nebo autorizované metrologické středisko.

Nadále zůstává v platnosti, že řidič je v případě zjištění vážné nebo nebezpečné závady povinen náklady technické kontroly uhradit.

Sankce za nelegální stáčení tachometrů

Novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích také nově zavádí až půlmilionovou sankci za nelegální stáčení tachometrů. Dochází také k zavedení sankce až 50 tisíc korun pro mechanika, který při opravě nebo výměně tachometru nevystaví protokol, a sankce až 10 tisíc korun, pokud tento protokol při kontrole na STK nepředloží provozovatel vozidla.